Ekonoom.sk

Hľadám účtovníka
Budem zamestnávať
Chcem sa poradiť

Ekonoom.sk

  • Daň z príjmov
  • Daň z pridanej hodnoty
  • Začínajúci podnikatelia
  • Daňové výdavky
  • Živnostníci
  • Mzdy a odvody
  • Legislatívne novinky
  • Podvojné účtovníctvo
  • Obchodné spoločnosti
  • Zo života Ekonoom.sk
Menu
  • Daň z príjmov
  • Daň z pridanej hodnoty
  • Začínajúci podnikatelia
  • Daňové výdavky
  • Živnostníci
  • Mzdy a odvody
  • Legislatívne novinky
  • Podvojné účtovníctvo
  • Obchodné spoločnosti
  • Zo života Ekonoom.sk
24.04.2016
/
Tím Ekonoom.sk
/
Viac komentárov

Reklama a propagácia v daňových výdavkoch

Propagácia je široký pojem a každý z nás si predstaví pod propagáciou inú formu marketingu. Hlavným cieľom propagácie je prezentovať produkt. Zákon č. 147/2001 Z.z. o reklame definuje ako produkt tovar, službu, nehnuteľnosť, obchodné meno, ochrannú známku, označenie pôvodu výrobku a iné práva.

 

Preukázateľné výdavky na reklamu a propagáciu sú daňovo uznateľným nákladom podnikateľa v plnej miere. Avšak neplatí to vo všetkých prípadoch. Vieme v ktorých?

 

Propagácia má mnoho foriem. Patrí sem inzercia v tlačenej podobe alebo na internete, v televízii, v rozhlase a podobne. Plagáty, reklamné nápisy, transparenty, exponáty, internetová reklama, poskytnutie vzoriek a ochutnávok, predvádzacie akcie, súťaže, lotérie, vernostné zľavy a mnoho ďalších. Všetky uvedené daňové výdavky sú v plnej miere daňovo uznané, ak súvisia s podnikateľskou činnosťou a slúžia na prezentáciu a zviditeľnenie produktov podnikateľského subjektu. Už aká forma je pre, ktorý produkt vhodnejšia a efektívnejšia je na rozhodnutí samotného podnikateľa. Medzi výnimky patria reklamné predmety a sponzoring.

 

Reklamné predmety a daňové výdavky

 

Reklamné alebo propagačné predmety sú známe diskusiou prečo existuje ich obmedzenie, keďže veľmi úzko súvisia s prezentáciou podnikateľskej činnosti podnikateľa. Využívajú sa najmä pri obchodných stretnutia s novými klientmi alebo už s existujúcimi obchodnými partnermi. Často sa využívajú reklamné predmety aj pri výročiach, oslavách alebo na prelome rokov. Medzi propagačné predmety patria perá, kalendáre, tričká, tašky, zapaľovače, notesy a podobne. Zvyčajne mávajú potlač obchodného mena alebo sloganu firmy. Od roku 2010 však platí, že propagačné predmety sú daňovo uznané aj bez označenia obchodným menom alebo ochrannou známkou.

 

Obmedzením reklamných predmetov je podľa zákona o dani z príjmov výška obstarávacej ceny jedného reklamného predmetu stanovená na 17 €. Pozor si treba dať na obmedzenie propagačného predmetu, ktorým nie je darčeková reklamná poukážka (od roku 2015), tabakový výrobok ani alkoholický nápoj okrem vína, a to maximálne v úhrnnej výške 5 % zo základu dane. Výnimku pri tabakových a alkoholických výrobkoch majú podniky, ktorých výroba týchto produktov je hlavnou činnosťou. Inak to platí pre všetky podniky.

 

Sponzoring a daňové výdavky

 

Sponzoring a sponzorské podporovanie formou peňažných alebo nepeňažných darov bez protihodnoty nemá v našej legislatíve usmernenie. Napriek tomu, že mnohé podniky formou sponzoringu podporujú rôzne fyzické osoby alebo neziskové organizácie so zámerom prezentácie podniku. Sponzoring sa tak mohol stať jednou z foriem ako budovať imidž firmy a popri tom podporiť aj fyzickú osobu alebo neziskovú organizáciu. Často sa jedná o zapojenie športovcov, umelcov, rôzne pomáhajúce neziskové organizácie a podobne. Keďže sponzoring nie je legislatívne upravený a zákon o dani z príjmov definuje poskytovanie darov bez protihodnoty ako nedaňový výdavok, tak sponzoring je z daňového pohľadu nevýhodný.

 

Kto si musí dať pozor?

 

Pozor by si mali dať platcovia DPH, ktorý nakúpili reklamné predmety, uplatnili si DPH na vstupe a následne tieto predmety odovzdali obchodným partnerom. Takéto konanie sa podľa zákona o DPH považuje za bezodplatné dodanie tovaru a podnikateľ je povinný z toho odviesť DPH na výstupe.

Tím Ekonoom.sk

Spolu pre Vás tvoríme články na zaujímavé témy z oblasti účtovníctva, daní a miezd. Našou snahou je informovať Vás o novinkách, ktoré dopĺňame o naše poznatky a skúsenosti z praxe. Radi Vám pomôžeme a poradíme.

4 komentáre k “Reklama a propagácia v daňových výdavkoch”

  1. Frederika Lovacova píše:
    29. apríla 2016 o 20:43

    Pan Ing. Sedliak,
    ak zorganizujem večeru alebo bezplatnù prednášku pre verejnosť, bude to daňový výdavok?
    Dakujem.

    Odpovedať
    1. Ing. Matej Sedliak píše:
      30. apríla 2016 o 12:43

      Dobrý deň,
      so stravou je to často diskutabilné, myslím si že večera nie je daňový výdavok, ale usporiadanie prednášky za účelom získania potencionálnych zákazníkov je daňovým výdavkom – reklamné prospekty, prenájom priestorov, projekčná technika, atď.
      Ďakujeme
      Ing. Matej Sedliak

      Odpovedať
  2. Dada píše:
    2. decembra 2016 o 9:47

    Dobrý deň,
    spoločnosť je plátca dph , takže reklamné predmety do 17,- eur sú uznané daňové výdavky a dph na výstupe nebude uplatnená ? A čo v prípade , ak použijeme vlastne výrobky na reklamu a marketing ? z pohľadu výdavkov a dph ?
    ďakujem

    Odpovedať
    1. Ing. Matej Sedliak píše:
      6. decembra 2016 o 8:01

      Dobrý deň,
      samozrejme na vstupe pri kúpe reklamných predmetov môžete DPH uplatniť (ak nakúpite od platcu DPH) a na výstupe sa DPH uplatňovať nebude. Môžu to byť aj vlastné reklamné predmety, treba si však dať pozor ak sa jedná o tabakové a alkoholické výrobky. Tu platia určité obmedzenia.
      Ing. Matej Sedliak

      Odpovedať

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Cleantalk Pixel
Ekonoom.sk rešpektuje vaše súkromie. Získané informácie nepredávame tretím stranám. Ďalším prezeraním našich stránok akceptujete používanie cookies.SúhlasímOdmietnuť
Ochrana súkromia

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Vždy zapnuté
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
ULOŽIŤ A PRIJAŤ