Ekonoom.sk

Hľadám účtovníka
Budem zamestnávať
Chcem sa poradiť

Ekonoom.sk

  • Daň z príjmov
  • Daň z pridanej hodnoty
  • Začínajúci podnikatelia
  • Daňové výdavky
  • Živnostníci
  • Mzdy a odvody
  • Legislatívne novinky
  • Podvojné účtovníctvo
  • Obchodné spoločnosti
  • Zo života Ekonoom.sk
Menu
  • Daň z príjmov
  • Daň z pridanej hodnoty
  • Začínajúci podnikatelia
  • Daňové výdavky
  • Živnostníci
  • Mzdy a odvody
  • Legislatívne novinky
  • Podvojné účtovníctvo
  • Obchodné spoločnosti
  • Zo života Ekonoom.sk
05.11.2016
/
Mgr. Gábor Hulitka
/
Zatiaľ bez komentárov

Elektronická schránka pre podnikateľov v roku 2017

Novou povinnosťou podnikateľov na Slovenku bude povinná elektronická komunikácia s úradmi a inými inštitúciami verejnej moci prostredníctvom elektronickej schránky.

Takáto elektronická komunikácia bola zavedená už dávnejšie v susedných Čechách, kde takáto komunikácia vyhovuje najmä štátnym inštitúciám ako sú polícia, súdy a daňové úrady. Rozdiel je, že nie je potrebný občiansky preukaz, ale len meno a heslo.

Firmy na Slovensku budú mať naďalej možnosť listinného doručovania, avšak doručené elektronické rozhodnutie do schránky zo strany orgánu verejnej moci bude mať v takom prípade rovnaký právny účinok ako doručenie v listinnej forme.

Priebeh aktivácie prebieha od 1. augusta 2016 do 30. júna 2017

  • po 1. auguste sa budú schránky aktivovať na doručovanie momentom prvého prístupu (prvého prihlásenia) osoby oprávnenej pristupovať a disponovať za právnickú osobu alebo zapísanú organizačnú zložku s elektronickou schránkou do elektronickej schránky,
  • najneskôr 1. júla 2017, kedy budú aktivované na doručovanie všetky elektronické schránky právnických osôb a organizačných zložiek (aj tie do ktorých nebolo počas prechodného obdobia vstúpené).

Účel elektronickej schránky

Účelom zriadenia elektronických schránok je bezpečnejšia komunikácia s úradmi, pričom ide určite o efektívnu a ekologickejšiu formu komunikácie v porovnaní s listovou zásielkou.

Táto zmena bude mať pozitívny vplyv na firmy, ktoré poskytujú služby virtuálneho sídla. Budú mať menej úradných listov pre svojich klientov, ktoré museli skenovať a upozorňovať svojich klientov, pričom samotní konatelia si budú musieť sledovať svoju elektronickú schránku.

Fungovanie elektronickej schránky

V rámci elektronického doručovania sa bude rozlišovať medzi:

  • obyčajným doručením
  • doručením do vlastných rúk.

Ak sa elektronicky nedoručuje do vlastných rúk, elektronická správa sa považuje za doručenú v deň nasledujúci po jej uložení do elektronickej schránky. V prípade, že sa doručuje do vlastných rúk, správa sa považuje za doručenú ak:

  • potvrdíte doručenku, a to v deň a v čase, ktorý je v nej uvedený,
  • márnym uplynutím úložnej lehoty 15 dní odo dňa nasledujúceho po dni uloženia správy do schránky,

Na využívanie elektronických schránok musíte mať občiansky preukaz s čipom, po prihlásení s OP budete môcť vyplňovať resp. posielať elektronické dokumenty na príslušné úrady. To je povinnosť všetkých právnických osôb na Slovensku, aby ich konatelia túto komunikáciu od 01.07.2017 využívali, pričom je rozdiel medzi slovenským a zahraničným konateľom slovenskej firmy.

Pre slovenských štatutárov právnických osôb je povinnosť vybaviť si do konca roka 2016 tzv. elektronický občiansky preukaz, teda občiansky preukaz s čipom, bez ktorého nebude vstup do elektronickej schránky možný.

K elektronickému občianskemu preukazu Vám zároveň bude pridelený bezpečnostný osobný kód BOK. Občiansky preukaz s čipom si vybavíte na oddelení dokladov Okresného riaditeľstva polície, pričom za jeho vydanie zaplatíte sumu 4,50 EUR. Okrem toho budete potrebovať čítačku kariet a bezplatnú aplikáciu eID klient.

Neskutočný problém vidím pri zahraničných konateľoch slovenských spoločností, ktorý do dnešného dňa nedostali žiadne upozornenie ani upovedomenie o tom, že by si mali vybavovať takúto komunikáciu na Slovensku.

Zahraničný konateľ nemá OP s čipom a má možnosť si uľahčiť vybavovanie prístupu tak, že na úplný prístup k elektronickej schránke právnickej osoby môže udeliť oprávnenie fyzickej osobe (občanovi SR, ktorý má občiansky preukaz s elektronickým čipom). Udelenie oprávnenia na prístup a disponovanie s elektronickou schránkou sa zasiela v listinnej podobe s úradne osvedčeným podpisom majiteľa elektronickej schránky právnickej osoby na adresu: Úrad vlády SR, P. O. BOX 11, Námestie slobody 1, 810 05 Bratislava 15.

Rady a upozornenia

Aby ste boli stále informovaní o zásielkach včas existuje možnosť notifikácie o doručení do elektronickej schránky prostredníctvom e-mailu alebo SMS správy.

Do schránky bude mať prístup štatutár právnickej osoby ako majiteľ občianskeho preukazu s čipom. Je však možné udeliť oprávnenie na prístup aj ďalším osobám ako sú napr. účtovníci a podobne.

Pri zahraničnej osobe na úplný prístup k elektronickej schránke právnickej osoby musí udeliť oprávnenie fyzickej osobe (občanovi SR, ktorý má občiansky preukaz s elektronickým čipom).

Mgr. Gábor Hulitka

Konateľ a spolumajiteľ účtovnej spoločnosti Ekonoom.sk s.r.o., v doterajšej práci  sa venoval prevažne účtovníctvu malých firiem fyzických  a právnických osôb. Aktívne sa pripravuje na znaleckú činnosť v odbore Účtovníctvo, daňovníctvo a personalistika. Je asistentom audítora a autor knihy Chyby účtovníctva.

 

 

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Cleantalk Pixel
Ekonoom.sk rešpektuje vaše súkromie. Získané informácie nepredávame tretím stranám. Ďalším prezeraním našich stránok akceptujete používanie cookies.SúhlasímOdmietnuť
Ochrana súkromia

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Vždy zapnuté
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
ULOŽIŤ A PRIJAŤ